Demmink ontkomt niet aan een gang naar de rechter

VANAF NU VOORTVARENDHEID BIJ NIEUW ONDERZOEK

Het gerechtshof ‘s-Hertogenbosch wil dat Joris Demmink, ooit de hoogste ambtenaar van het ministerie van justitie, wordt vervolgd op verdenking van verkrachting van twee Turkse jongetjes. Het Hof heeft de rechter-commissaris en het Openbaar Ministerie opdracht gegeven met voortvarendheid het onderzoek aan te pakken. Zo’n onderzoek is mede gerechtvaardigd door het feit dat de beschuldiging tegen Demmink met een zekere regelmaat opdoemen in de media, oordeelt het Hof. Het Hof concludeert ook dat voldoende feiten en omstandigheden naar voren zijn gekomen waaruit een redelijk vermoeden van schuld voorvloeit. Wat in de afgelopen zeventien jaar nooit gebeurde, gaat nu gebeuren, er zullen getuigen uit Turkije worden gehoord, de jongens zelf en de politieman Korkmaz, die destijds de kinderen ronselde om ze af te leveren in de hotelkamer van Demmink. Het Nederlands Forensisch Instituut is inmiddels ingeschakeld bij het vooronderzoek.

De beschikkingen van het Gerechtshof te ’s-Hertogenbosch d.d. 20 januari 2014 zijn hier te lezen: beschikking inzake M.Y. en beschikking inzake O.B.