Kijk, luister en huiver

Het gebeurt niet vaak dat Ton Derksen de gelegenheid krijgt om rustig zijn mening te geven op de Nederlandse televisie. Meestal past het onderwerp niet in de vrolijke sfeer van onze actualiteitenprogramma’s en heeft op een enkele uitzondering na de gespreksleider zich nauwelijks in het onderwerp verdiept. Maar deze keer was dat anders, bij “5 uur Live” van RTL 4, maandag 8 januari. De presentatrice had haar werk gedaan en zich goed ingelezen.

Er werden relevante vragen gesteld en Derksen kreeg voldoende gelegenheid daarop te antwoorden. Ook één van de gevangenisdirecteuren van de groep Restore Justice kwam aan het woord: Frans Douw, de ex-directeur van PI Zuyderbosch, die Baybasin tijdens zijn detentie daar persoonlijk heeft leren kennen en die niet langer wil blijven zwijgen.

De video circuleert intussen op internet. Kijk, luister en huiver. Want dit is de essentie van de zaak Baybasin: een fout maken en geen ongelijk willen bekennen. En daarom een onterecht tot levenslang veroordeelde buitenlander gewoon 20 jaar laten zitten. Zo simpel is het. En precies daarom is het zo erg: https://vimeo.com/251231808.

* Kees van der Plas is bestuurslid van de Bakker Schut Stichting

Click for TV show transcript in English